Loyaliteitsverlof in de horeca

Vanaf 2025 is in de nieuwe Horeca-cao het loyaliteitsverlof opgenomen. Dat betekent dat horecawerknemers die 10 jaar of langer bij dezelfde werkgever in dienst zijn, recht hebben op extra vakantie-uren.

 

Wat is loyaliteitsverlof?

Loyaliteitsverlof is een vorm van extra vakantieopbouw als blijk van waardering voor langdurige dienstverbanden (bij dezelfde werkgever). Werknemers die onafgebroken tien jaar of langer in dienst zijn bij dezelfde werkgever, of diens rechtsopvolger, krijgen per vakantiejaar extra vakantie-uren toegekend. Hoe langer iemand in dienst is, des te meer extra uren (per vakantiejaar) hij of zij opbouwt:

  • 10-15 jaar: 7,6 uren (1 extra dag);

  • 15-20 jaar: 11,4 uren (1,5 extra dag);

  • 20-25 jaar: 15,2 uren (2 extra dagen);

  • 25 jaar of langer: 19 uren (2,5 extra dagen).

De extra vakantie-uren worden vanaf de eerste kalendermaand na het bereiken van het dienstjubileum toegekend en vervolgens jaarlijks opgebouwd. Bij een deeltijdcontract geldt de opbouw naar rato.

 

Voorwaarden

De regeling geldt alleen bij onafgebroken dienstverbanden. Ook is het belangrijk dat u als horeca ondernemer goed bijhoudt wanneer een werknemer het eerstvolgende dienstjubileum bereikt. De extra uren moeten vanaf dat moment structureel worden opgebouwd. Wanneer een werknemer in de loop van het jaar uit dienst treedt, worden de opgebouwde extra uren naar evenredigheid verrekend via de eindafrekening.

 

Let op: ook oproepkrachten en parttimers kunnen in aanmerking komen, mits er sprake is van een arbeidsovereenkomst en zij daadwerkelijk 10 jaar of langer in dienst zijn.

 

Verjaring

De extra vakantie-uren vallen onder het zogenaamde bovenwettelijke verlof. Net als andere bovenwettelijke uren verjaren deze na 5 jaar, gerekend vanaf de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan. Zorg dus voor een duidelijke registratie.

 

Loyaliteitsverlof is meer dan een cao-afspraak. Het is een instrument om medewerkers langer aan uw onderneming te binden en om waardering uit te spreken voor hun inzet. In een sector waar verloop vaak hoog is, helpt het investeren in loyaliteit bij het bouwen aan een stabiel team. Tegelijkertijd is het een verplichting. Werknemers kunnen het dus claimen.

 

Om verrassingen te voorkomen, is het aan te raden om structureel bij te houden hoelang werknemers bij u in dienst zijn. Overweeg bijvoorbeeld om dit in uw HR-systeem te registreren, of om jaarlijks een overzicht te maken van aankomende jubileumjaren.

Volgende
Volgende

Vakantieaanvraag in de horeca