Extra controles Arbeidsinspectie; RI&E op orde?

Het is u als horecaondernemer ongetwijfeld bekend: er is een wettelijke verplichting om een actuele risico-inventarisatie en- evaluatie (RI&E) te hebben. Dit is verplicht in het kader van de (wettelijke) verplichting die op een werkgever rust om zorg te dragen voor een veilige en gezonde werkomgeving voor uw medewerkers. Met een RI&E worden de bedrijfsrisico’s in kaart gebracht en de bedoeling is dat u als horecaondernemer deze risico’s zo veel als mogelijk verkleint/minimaliseert. Een RI&E is een ‘levend document’.  

Up-to-date?

Er zijn geen wettelijke termijnen voor het updaten van een RI&E, maar bijvoorbeeld een wijziging en/of invoering van een nieuwe maatregel of bijvoorbeeld nadat een bedrijfsongeval heeft plaatsgevonden, is het raadzaam om direct de RI&E te updaten. Sowieso is het goed om eens paar jaar uw RI&E na te lopen. Het is immers uw verantwoordelijkheid als horecaondernemer om te zorgen dat de RI&E een zo actueel en betrouwbaar mogelijk beeld geeft van de arbeidsrisico’s bij u op de werkvloer.

Bedrijfsongeval

Eerder dit jaar hebben wij geblogd over bedrijfsongevallen in de horeca en het belang van een geactualiseerde RI&E. Vindt er bij u een bedrijfsongeval plaats, controleer dan of u dit moet melden. Ook is het zaak om een ongevallenregistratie bij te houden van alle bedrijfsongevallen. Niet alleen de bedrijfsongevallen die zijn gemeld bij de Arbeidsinspectie, maar alle bedrijfsongevallen die hebben gezorgd voor meer dan 3 dagen verzuim. Bij een arbeidsongeval of een incident is het raadzaam om direct de RI&E te herzien en om te bepalen of aanvullende maatregelen nodig zijn.

KHN: extra controles

Op de website van KHN staat vermeld dat de Arbeidsinspectie vanaf november 2025 extra gaat controleren bij horecabedrijven. KHN vermeldt dat de Arbeidsinspectie bij de door haar uitgevoerde controles zich met name zal richten op de psychosociale arbeidsbelasting (PSA) van medewerkers. Te denken valt aan stress, (hoge) werkdruk en (gebrek aan) sociale veiligheid (bijvoorbeeld: seksueel grensoverschrijdend gedrag, discriminatie en pesten). Uit onderzoek is immers gebleken dat dit een groot risico is binnen de horecasector. Al eerder blogde wij over de noodzaak om beleid te voeren ten aanzien van sociale veiligheid en beleid te hebben tegen psychosociale arbeidsbelasting.

En nu?

Zorg ervoor dat de RI&E op orde is (geactualiseerd). Ook kunt u als horecaondernemer met de actiepunten uit het plan van aanpak aan de slag. Daarbij is het van belang om inzichtelijk te hebben waar de belangrijkste risicofactoren rondom PSA zitten binnen uw onderneming en aantoonbaar (lees: schriftelijk vastgelegd) maatregelen hiervoor te treffen.

Volgende
Volgende

Hotelmanagement in 2025: Menselijker, slimmer en duurzamer